muziek

uit Bob Hanf en de muziek

opgetekende zangen

Om kennis te nemen van Hanfs composities zijn we volledig aangewezen op zijn sierlijke handschrift. Net als de twaalf ‘zangen’ van zijn gedichtencyclus ‘Christiaan Philippus’ Mijmeringen over de Nachtzijde van het leven’ had Hanf zijn muziek met de hand ‘Opgeteekend’, zoals hij het zelf noemt.

Na de oorlog bracht zijn  broer Frits de handschriften onder bij het Haags Gemeentemuseum en enkele manuscripten kwamen terecht bij Donemus, de in 1947 opgerichte uitgeverij voor Nederlandse muziek . Zo kreeg Hanfs ‘dramatische suite voor de concertzaal’ La traversée du Styx op tekst van Lucien de Samosate in 1948 het hoopvolle stempel ‘copyright Donemus’. Het veranderde weinig aan de toestand van de hand geschreven vuistdikke partituur (282 pagina’s) voor vier zangsolisten, klein vrouwenkoor en orkest. Ze is nooit in druk verschenen, noch speelklaar gemaakt, laat staan uitgevoerd. Vrijwel alle grootschalige werken van Hanf was een dergelijk lot beschoren. Zelfs bij Donemus bleef de doelstelling ‘laten wij vanaf het ei tot de leeuwerik zorg geven’ (Ab ovo usque ad alaudam curam donemus) helaas beperkt tot het ei.

Een andere moeilijkheid betreft de datering van zijn composities. Slechts enkele werken zijn voorzien van een jaartal. In de jaren dertig woonde Hanf met zijn vader op drie verschillende adressen. De vermelding van die adressen op enkele ongedateerde manuscripten zou erop kunnen duiden dat ze op het betreffende adres en dus in de betreffende periode zijn voltooid. Het biedt enig houvast, maar het blijft speculatief. Er valt immers niet met zekerheid vast te stellen of het opschrijven van de adressen samenviel met de voltooiing van de compositie.

Van de orkestwerken ontsteeg alleen de Serenade voor houtblazers, hoorns en strijkorkest aan de stilte. De dirigent Frits Schuurman voerde op 12 maart 1937 Hanfs Serenade uit met de Haarlemse Orkest Vereeniging. Het dagblad de Oprechte Haarlemmer meende dat vele passages goed klonken en getuigden van kennis van zaken ‘van het groote apparaat, hetwelk orkest heet.’ De recensent was getroffen door het ‘persoonlijk cachet van den componist’ maar constateerde dat Hanfs Serenade niet ‘hyper modern’ klonk. De Haarlemsche Courant vond de muziek van Hanf veel ‘pretentieloozer’ dan die van de componist Landré en ‘echt degelijk vakwerk’. Hoe had Hanf het ambacht onder de knie gekregen?

[lees verder in het boek]

Huib Ramaer

partituren

Op dit moment worden de collecties van Donemus en de Bob Hanf Stichting (zie werkenlijst) vergeleken en gecomple(men)teerd. Dan zullen partituren en partijen langs beide wegen kunnen worden gevonden om vervolgens bij Donemus te worden besteld.
Onlangs zijn enkele manuscripten gedigitaliseerd en door Donemus gepubliceerd in de serie ‘Forbidden Music Regained‘, een initiatief van Donemus, de Leo Smit Stichting en het Nederlands Muziekinstituut.

Het betreft:

Het Strijksextet kreeg zijn wereldpremière tijdens het Tweede Festival Forbidden Music Regained op 12 november 2022 in de Bernard Haitinkzaal, Conservatorium van Amsterdam. Daar werd een serie van 25 nieuwe bladmuziekuitgaven gepresenteerd met werken van tijdens WOII vervolgde componisten. De uitvoering werd verzorgd door studenten van het Conservatorium van Amsterdam.

werkenlijst

Bekijk hier de volledige werkenlijst op bobhanf.nl

Er zijn diverse werkenlijsten gemaakt.

Twee zijn er te vinden bij Donemus en Forbidden Music Regained.
De Bob Hanf Stichting bezit fotokopieën van alle in het Nederlands Muziekinstituut aanwezige manuscripten. Op basis van de daar gebruikte indeling en nummering (waarbij de Hanfcode 063/ is weggelaten) is een gecategoriseerde en uitgebreid geannoteerde werkenlijst gemaakt. De werknummers zijn hier en daar na zorgvuldige bestudering en vergelijking van het materiaal gewijzigd. Daardoor ontbreken de (volg)nummers 012, 019, 024,025, 032 en 056.

Hier is een eenvoudige versie te vinden met werknummers, titel en -indien bekend- datering.

Bij het kiezen van teksten voor het overgrote deel van zijn vocale werken gaf Hanf blijk van een goede literaire smaak. Zie hiervoor enkele liedteksten.

A, b, c en d zijn wat voorbeelden van zijn muziekhandschrift.

Enkele meningen van andere musici over de muziek van Bob Hanf.

audio en video

Er zijn bij verschillende gelegenheden opnamen gemaakt van uitvoeringen van muziek van Bob Hanf. Binnen afzienbare tijd kunnen die via deze website worden gevonden.

De publicatie uit 2007 (Bob Hanf, veelzijdig kunstenaar) bestaat uit een boek en een cd. Enkele voorbeelden van de cd zijn hieronder te beluisteren.

Drie liederen voor sopraan en piano
– Klagender Jüngling (Abraham van Collem)
– Der Giebel (Christian Morgenstern)
– Eine von den Alten (Rainer Maria Rilke)

Clara de Vries, sopraan
Steven Faber, piano

Bob Hanf, violist

Deze documenten (a en b) getuigen van Bob Hanf als uitvoerend musicus.

Bob Hanf, luisteraar

Hij had een rood schriftje waarin hij indrukken noteerde die hij opdeed als hij in aanraking kwam met muziek van andere componisten. Mogelijk speelden dergelijke notities ook een rol tijdens zijn eigen compositieproces.